Już po raz drugi Agencja Noise PR, wspólnie z Agencją Badań Rynku SW Research, postanowiła sprawdzić o czym najchętniej będziemy chcieli rozmawiać z bliskimi w Boże Narodzenie 2023 r., a jakich tematów unikać. Chętniej niż w zeszłym roku chcemy mówić o rzeczach przyjemnych, jak podróże i hobby, oraz o sprawach rodzinnych. Natomiast najmniej ulubionymi przez Polaków tematami przy świątecznym stole niezmiennie są choroby, gospodarka oraz polityka. Do świątecznego stołu najchętniej zaprosilibyśmy Szymona Hołownię, Roberta Lewandowskiego, Igę Świątek oraz Donalda Tuska.
LEKKI POWIEW OPTYMIZMU
Z badań wynika, że chętniej niż w zeszłym roku (wzrost o 5 pkt. procentowych) chcemy rozmawiać o osobistych planach, jak ślub, posiadanie dziecka czy zakup mieszkania. Większy optymizm w kwestii planowania przyszłości może być związany z powolnie pojawiającymi się oznakami stabilizacji sytuacji gospodarczej i delikatnym hamowaniem inflacji. Choć według wskaźnika ufności konsumenckiej GUS (BWUK),na rynku nadal przeważają pesymiści, to widać poprawę obecnych i przyszłych nastrojów konsumenckich.Podobny wzrost optymizmu widać również w indeksie oceny nastrojów publikowanym przez Komisję Europejską (Wskaźnik Nastrojów Gospodarczych – Economic Sentiment Indicator).
Wysoce prawdopodobne jest więc, że rozmowy przy świątecznym stole będą przebiegać w atmosferze optymizmu. Uczestnicy badania chcieliby porozmawiać z bliskimi o hobby, pasjach i zainteresowaniach (81%) oraz na temat podróży (75%), a dla 71% respondentów przyjemnym tematem rozmów jest gotowanie, potrawy i przepisy.
EFEKT HOŁOWNI, CZYLI SZTUKA KOMUNIKACJI
Atak Rosji na Ukrainę i wywołany przez wojnę kryzys energetyczny bardzo negatywnie wpłynął na nastroje w zeszłym roku. I chociaż na co dzień tematy związane ze zdrowiem czy polityką dominują nasze rozmowy, to nie chcemy o nich rozmawiać przy świątecznym stole. Najwięcej Polaków nie chce rozmawiać o chorobach i dolegliwościach (43%), polityce, sytuacji w kraju i na świecie (41%) oraz o kryzysie gospodarczym, inflacji i cenach (35%).
Pomimo tego, że staramy się unikać tematów związanych z polityką, to w co czwartym domu osobą, z którą najchętniej chcielibyśmy porozmawiać przy świątecznym stole jest Szymon Hołownia (27%). Zaraz po nim chętnie usiedlibyśmy do wspólnej rozmowy z Robertem Lewandowskim (26%) oraz Igą Świątek (25%) i Donaldem Tuskiem (25%). Artyści i ludzie show-biznesu cieszą się naszym najmniejszym zainteresowaniem, ale podobnie jak w zeszłym roku najchętniej porozmawialibyśmy z Dodą (6%) i Kubą Wojewódzkim (5%).
– Na popularność najchętniej wskazywanych postaci niewątpliwie ma wpływ sukces osobisty każdej z nich – czy to na polu sportu czy na arenie politycznej. Ale również medialność i sposób komunikowania się z odbiorcami. Najlepiej widać to na przykładzie Szymona Hołowni, który jako cel postawił sobie, żeby pokazać, jak możemy ze sobą rozmawiać, nawet gdy się ze sobą nie zgadzamy – podkreśla Anna Czaplicka, Head of Strategy w Noise PR. – To naturalne, że zarówno w życiu biznesowym, jak i prywatnym, wolimy wybierać tematy, w których czujemy się pewnie i mamy coś do powiedzenia. W biznesie wybór dobrych tematów zwiększa wiarygodność, a w życiu prywatnym sprzyja angażującym dyskusjom i budowaniu relacji.
SZTUCZNA INTELIGENCJA A ŻYCZENIA ONLINE
Rozwój sztucznej inteligencji a także rozrywki cyfrowej oraz większa dostępność treści online sprawiły, że Polacy jeszcze chętniej niż w zeszłym roku chcą rozmawiać o rozrywce online, filmach i serialach (71%). Nie pomijamy również tematów dot. pracy, rozwoju osobistego czy studiów (49%), na co wpływ może mieć dynamiczny rozwój rynku i nowe możliwości zawodowe w sektorach wcześniej nie branych pod uwagę.
– Mimo wzrostu zainteresowania narzędziami AI i rozwoju mediów społecznościowych o nowe formaty, funkcje czy kanały, Polacy nie rezygnują ze składania życzeń osobiście. Tak jak w zeszłej edycji badań, 71% respondentów zadeklarowało, że wybierze tę metodę. Może wynikać to z faktu, że choć istnieją tysiące narzędzi dostępnych w Polsce opartych na sztucznej inteligencji, zdolnych do automatyzacji wielu aspektów życia, to jednak nie są one w stanie zastąpić głęboko ludzkiego aspektu interakcji z drugim człowiekiem, szczególnie pożądanego w okresie świątecznym – podsumowuje Małgorzata Głódź-Adamkiewicz, Head of Content & New Technology w Noise PR.
Wśród możliwości dotyczących formy złożenia życzeń 52% uczestników wybrało opcję telefoniczną. Co ciekawe, w najmłodszej grupie ankietowanych (do 24. roku życia) telefon wykona 38% Polek i Polaków. To więcej niż w ubiegłym roku, gdzie opcję tę wybrało 31% badanych. W grupie powyżej 50. roku życia już 61%, czyli podobnie jak w roku 2022 (60%). Z mediów społecznościowych i formy online skorzysta 33% osób. Tradycyjną kartkę bożonarodzeniową wyśle zaledwie co piąty Polak (17%), a filmik z życzeniami lub nagranie głosowe przygotuje 7% z nas. Zaledwie 5% nie planuje składać świątecznych życzeń w ogóle.
– Można stwierdzić, że w polskiej kulturze tradycja składania świątecznych życzeń jest niezmiennie silna. W tym roku, zauważalny wzrost optymizmu i nadziei w społeczeństwie dodatkowo wzmacnia tę tradycję. Świąteczne spotkania stają się okazją do osobistego wyrażania dobrych myśli, bez obaw związanych z ograniczeniami minionych lat. Wyniki badań wskazują również na zmianę sposobu komunikacji, zwłaszcza wśród młodzieży. Telefon, choć nadal jest ważnym narzędziem komunikacji, coraz rzadziej służy do składania życzeń. W kontraście, seniorzy wciąż cenią tradycyjne rozmowy telefoniczne, szczególnie podczas świątecznych okresów, kiedy to wyrażają bliskość i uczucia przez te bardziej bezpośrednie formy kontaktu – powiedział Piotr Zimolzak, wiceprezes Zarządu SW Research.
ŻYCZYMY SOBIE
Ankietowani wskazali, jakie nietypowe życzenie chcieliby aby się spełniło. Najwięcej osób życzy sobie „całego roku bez wizyty u lekarza” (49%). Niewiele mniejsza grupa (44%) życzy sobie „podwyżki wyższej niż inflacja”. Dla 22% respondentów ważna jest „miłość jak z komedii romantycznej”. 19% chciałoby „wysłać polityków na księżyc”, a 16% życzy sobie, żeby było ich „stać na wczasy all inclusive nad Bałtykiem”. Ponad co dziesiąty Polak życzy sobie „wiadomości bez fake newsów” (13%).
Badanie zostało zrealizowane w dniach 4-6 grudnia 2023 r. techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej próbie n=1017 dorosłych Polaków.
***
Noise PR specjalizuje się w doradztwie strategicznym w zakresie: komunikacji korporacyjnej, komunikacji procesów zmian, zarządzania kryzysowego, zarządzania problemami, komunikacji społecznej projektów inwestycyjnych czy relacji inwestorskich. Trzon zespołu tworzą seniorzy Agencji – praktycy z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zarządzaniu komunikacją w międzynarodowych firmach i agencjach sieciowych. Więcej informacji – www.noisepr.pl.
***
SW RESEARCH to innowacyjna agencja badawcza specjalizująca się w badaniach online. Działa na polskim rynku od 11 lat w obszarze badań ilościowych, jakościowych oraz rozwiązań z zakresu IT na potrzeby badań rynku. Więcej informacji – www.swresearch.pl.